Vaikka tämän blogin idea on se, että toinen muka asuu maalla
ja toinen kaupungissa, niin se ei tarkoita sitä, että toinen olisi jotenkin
maalainen ja toinen kaupunkilainen. Vaikka tämä toinen ehkä haluaisi kuvitella
olevansa kaupunkilainen (huom. ehkä, identiteettikriisi on vielä käynnissä), ei
sitä niin vain hetkessä muututa.
Otetaanpas esimerkiksi julkinen liikenne. Aikaisemmin olen
käyttänyt bussia silloin, kun olen sitä tarvinnut. Eli silloin, kun en ole
voinut käyttää omaa autoa, junaa, lentokonetta, polkupyörää tai mitään
muutakaan kulkuvälinettä. Paikallisliikennettä en muista käyttäneeni kertaakaan
yliopisto-opintojen aikana, en tarvinnut linja-autoa, bussia, linkkua, linkkaa
enkä linkkaria. Näistä ei ilmeisesti saa täällä mainita kuin kaksi ensimmäistä?
Täällä pääkaupunkiseudulla kaikki on toisin. Töissä minulta
on kysytty ehkä noin kuusi kertaa, missä päin asun ja ilmoittaessani
asuinpaikkani seuraava kysymys on ollut JOKA KERTA: ”Millä julkisilla sieltä
pääsee tänne?”. Kertoessani kulkevani omalla autolla keskustelu loppuu lyhyeen
ympäristötietoisen opettajakollegani kanssa. Koska minäkin tahdoin pienentää
hiilijalanjälkeäni ja ryhtyä toimimaan kunnon kansalaisen tavoin, tilasin
työsuhdematkaliput (10 euroa kuukaudessa, sillä saan kolme yhdensuuntaista
matkaa töihin, saanko siis muina päivinä jäädä kotiin?) ja marssin - okei ajoin
omalla autolla - lähimpään matkakeskukseen lataamaan matkakorttiani.
Entäpä sitten se bussilla ajaminen? Senhän luulisi olevan
ihan helppoa, varsinkin kun HSL:n sivuilla kuulostaa olevan niin hyvä reittiopas.
Mutta HSL:n sivuilla ei kerrota kummalla puolella tietä olevalle pysäkille
pitää mennä odottamaan. Tai sanotaanhan siellä, pysäkin numero on esimerkiksi
7072. Silloin todennäköisesti ei kannata seistä pysäkillä numero 7073. Minä
nimittäin seisoin, koska ajattelin että HSL:n sivuilla on virhe. Ja totesin
jossain vaiheessa matkaa, että nyt olen menossa etukäteen katsomallani bussilla
väärään suuntaan. Se kotimatka kesti puolitoista tuntia. Koska siinä vaiheessa,
kun tajusin istuvani väärään suuntaan menevässä bussissa, en kehdannut hypätä
pois, etteivät muut matkustajat luulisi minun hypänneen väärään bussiin.
Minun työmatkani on siis noin seitsemän kilometriä. Sen ajaa
autolla noin viiteentoista minuuttiin. Jos haluan mennä bussilla töihin, aikaa
tuhraantuu vähintään 45 minuuttia ellei enemmänkin: lähin bussi lähtee n. 400
metrin päästä, joten lähden kävelemään 20 minuuttia aiemmin, ETTEN VAIN MYÖHÄSTY.
Sen jälkeen ajan bussilla n. 10 minuuttia ja jään pysäkille, josta on yli
kilometri työpaikalleni. Tähän kävelymatkaan kuluu noin 15 minuuttia. Ajanko 15
minuuttia autolla vai matkustanko 45 minuuttia kävellen ja bussilla? Enkä nyt
ota huomioon sadetta ja muita ongelmallisia luonnonilmiöitä (joista yhdelläkään
ei ole tekemistä sen hiilijalanjäljen kanssa)…
Jos nyt kuitenkin päätän mennä bussilla töihin, kohtaan
vielä yhden ongelman. Kuinka päästä bussiin? Matkakortissa on toisella puolella
insinöörien suunnittelema heijastin, jota vilauttamalla kuljettaja tietää tulla
noutamaan sinua pysäkiltä. Puhun nyt omasta kokemuksesta, kun kerron, että
pelkkä pysäkin penkiltä nouseminen ja tien reunaa kohti käveleminen ei riitä,
eikä riitä myöskään pelkkä käden heilauttaminen. HSL:n sivuillakin nimittäin
sanotaan: ”Anna pysäkillä pysäytysmerkki bussinkuljettajalle hyvissä ajoin.
Pidä kättä ylhäällä, kunnes kuljettaja panee vilkun päälle pysähtymisen
merkiksi.” Eilen ei riittänyt tämäkään, vilkun jälkeen tapahtui jotain ja
kuljettaja luuli, etten tulekaan kyytiin ja hän meinasi jatkaa matkaansa.
Eli ei minusta taida saada kaupunkilaista tekemälläkään. Julkisella
liikenteellä kulkeminen on ihan liian vaikeaa. Paitsi se hyvä puoli niissä on,
että lastenvaunujen kanssa pääsee matkustamaan ilmaiseksi, joten busseilla
tulee ajeltua aina silloin tällöin. Todennäköisesti vielä silloinkin, kun Poika
menee kouluun.
Täälläpäin eniten harmaita hiuksia aiheuttaa joukkopakoliikenne :D
VastaaPoista